Podvozky XYZ SuperSport

Při vyslovení tří písmen po sobě jdoucích v abecedě někoho napadne mnohé, ale řeč je o XYZ racing a jejich produktech. Do naší nabídky jsme letos zařidili kompletní sortiment tohoto výrobce, který se stavitelnými podvozky a kompletními brzdovými kity zaobírá již několik let a jejich sortiment se neustále rozrůstá na nové typy vozidel.

My se ale zaměříme na takovou už babičku mezi auty a tou je BMW E30 a podvozek řady supersport. Již od první chvíle se vědělo, že E30 (dále tříca :-) ) potřebuje progresivní podvozek, který bude i na našich rozbitých silnicích fungovat. Několik let se jezdilo na levných tuningových podvozcích, se kterými auto jezdilo, ale nefungovalo zdaleka tak jak by si člověk představoval. Progresivita tlumičů nebyla taková jakou by si člověk představoval a bylo jasné, že je potřeba něco, kde se dá doladit vše podle gusta. Uplně první variantou byly tuhostně stavitelné tlumiče KONI řady sport, ale zde z projektu sešlo kvůli komplikovanějšímu nastavování zadních tlumičů (pro někoho kdo si je nastaví jednou a neřeší to dál perfektní, ale poměrně často se tříca vyskytuje na okruhu a nastavení mezi soft a hard se mění). Při řešení kompromisu v poměru cena/výkon/komfort a bylo jasné že volba padne na full adjustable suspenssion. Vsadili jsme na na dlouhodobě fungujícího výrobce po celém světě a v konečném důsledku se ukázalo, že to nebyl vůbec krok vedle, ba naopak, trefa do černého.

Při výběru podvozku se bral ohled na to, že bude sloužit na autě, které funguje 90% při běžném silničním provozu a několikrát za rok se využije při volných jízdách na autodromech,které naše krajina nabízí (zejména Brno). Tudíž se vybíralo mezi variantou SuperSport (SS) a variantou Racing. Volba padla skrze zaměření auta na variantu SS. Tuhost pružin v této variantě pro R6 třícu je 7,5/6,5 kg/mm v poměru přední/zadní náprava. Tuhost tlumičů je stavitelná na 30 poloh pomocí imbusových tyčinek, kdy střední poloha je neutrální, kdy směrem 0-15 je nastavení více komfortní a cestování přes půl republiky je pohodlné, tak nastavení 15-30 je tvrdší, ale nikoliv betonově tvrdé (směr otáčení je znázorněn na dodaných tyčinkách, které se zasouvají do pístnice tlumiče). Tlumiče jsou standartně dodávány s horním uložením, kdy zadní uložení je pevné v polyuretanu. Přední horní uložení je stavitelné na odklon, ložisko je unibalové- zatavené v pryžovém pouzdře.

Samotná montáž u tříci není uplně plug&play, jelikož přední patrona tlumiče vyžaduje úpravy, které ne uplně každý garažník/kutil může sám zvládnout.

Na foto níže jde vidět rozdíl mezí patronou tlumiče XYZ a originální patronou pro tlumiče (vložky)

Originální patronu je zapotřebí cca 4cm od těhlice odříznout na tento zbytek patrony slouží jako vodící trn pro patronu tlumiče XYZ. Rozměr XYZ patrony je udělán s minimálním přesahem a nasutí jde opravdu suvno s minimální vůlí, aby byla zaručena souosost. Naše tříca už dřívě kvůli ložisku (možná jiné poškození) měla měněnou celou těhlici, kdy jedna byla z plasťáka a druhá z chromáka. Nemůžu říct, která to byla přesně, ale u jedné z těhlic jsou nežádoucí dva výstupky, díky kterým nová patrona nedosedne uplně na rovinu těhlice a je zapotřeba tyto výstupky zabrousit. Před pojištěním svárem je vhodné spodní hranu patrony zabrousit do šikminy a litinovou těhlici obrousit tak, aby svár dobře chytl (Víme, že litinu vařit tímto způsobem není vhodné, ale svár má zaúčel pouze jistit, nikoly přenášet veškeré pnutí)

Zavaření jako takové je vhodné provést nejlépe elektrodou, kde svařování je pod větším proudem. Dá se to provařit i klasickým COčkem na nejvyšší výkon, pak je výsledek zaručen. Po svaření doporučujeme provést antikorozní úpravu této patrony vhodnou barvou (např. námi hojně používaný Alkyton)

Do takto upravených těhlic našroubujeme tlumiče XYZ. Celá tato patrona ma v sobě vnitřní závit, pomocí kterého se staví světlá výška vozidla. Díky tomuto systému je výška vozidla regulována bez zatlačování pístnice do těla tlumiče a tím není ovlivňováno chování tlumiče v závyslosti na výšce.

U přední nápravy se změnila poloha spodní misky pružiny na tlumiči, která se nachází v uplně jiném místě než seriová miska pružiny. V případě R17 kol, při šířce ráfku 8" je zapotřebí minimálně ET15, aby kolo nedřelo o misku pružiny. V případě šířky ráfku 7.5" tento problém odpadá a je možné mít kola se standartním ET. V případě R16 disků bude tento problém zřejmě obdobný.

Montáž podvozku na zadní nápravu ve skrze neskrývá žádnou záludnost, která by někoho mohla zaskočit. Zde je asi největší námaha dostat pružinu na její místo mezi rameno a karoserii, kdy je zapotřebí sil dvou lidí a jinak asi nic zásadního.

Za zmínku je ale zapotřebí zmínit nastavení délky pístnice pro zadní tlumič. Tady je zepotřebí brát v potaz nastavenou světlou výšku, která ovlivňuje polohu pístnice v těle tlumiče. Poud zvolíte maximální snížení cca -60mm oproti serii tak je zapotřebí tlumič zkrátit na jeho minimum, aby byl co nejkratší a tím je docíleno vysunutí pístnice ven z těla i při velkém snížení. Pokud naopak chcete mít vozdilo v seriové výšce, je zapotřebí tlumič prodloužit poměrově vůči pružině o tolik o kolik se zvedla světlá výška. Jelikož pružina se nachází zhruba ve 2/3 délky ramene nedá se říci, že o co vyšroubuji pružinu směrem nahoru, tak to stejné bude platit i u tlumiče - toto je zapotřebí naměřit až na místě při daném snížení a poměrově nastavit.

Co se týče montáže, by jste měli být obeznámeni se všemi záludnosti, které Vás mohou potkat. Po montáži ještě jednou prověřtě dotažení všech spojů, jestli jste na něco neopomněli, aby jste předešli pak zbytečným problémům.

Dále pak nezbývá než sbírat kilometry a zkušenosti s jednotlivými nastavení tuhostí, tak i geometrie na přední nápravě a zjistit nastavení, které sedí danému řidiči a jeho účelům, pro které vozidlo slouží.

 

Před objednáním s námi konzultuje jednotlivé varianty popřípadě způsoby montáže. Za jakékoliv dotazy budeme jedině rádi, neváhejte nás kontaktovat - např. přes kontaktní formulář v horním roletovém menu.